mer om operationen.

tänkte att kan kanske kan skriva lite om hur den kommer gå till.. :

när: om kanske 2-3 månader, alltså i april någongång

operation:
kommer bli sövd medans dom kommer skära i min hals :s

förberedelser:
jag får inte äta någonting efter 24.00 dagen innan operation, inte heller dricka. Nyduschad och ren/fräsh, vilket minskar risken för infektioner efteråt.
smärtstillande ca. en timme innan operation. Förberedelser för narkos ca. 15 min innan operation.
På handryggen sätts en plastkanyl fast (ovansidan på handen), och genom den kommer jag få läkemedel som gör att jag somnar. Efteråt kommer jag vakna med dropp genom kanylen, för att jag ska få i mig vätska.

efter operation:
Efter operationen kommer jag ligga på uppvakningsavdelningen tills jag vaknat till riktigt. När jag är riktigt vaken åker jag tillbaka till öra/näsa/hals avdelningen. Kommer ha ont i halsen ca. 3-4 veckor efter operation. Så jag kommer få käka alvedon/panodil. (en del kan må illa efteråt och spy)

när jag är riktigt vaken får jag dricka kallt, och de 1-3 kommande dagarna efteråt så kommer jag få äta mjukt och svalt. (inte tex. hårdbröd, för så lite smärta som möjligt..)

där halsmandlarna suttit kommer det bildas en gråvit hinna, som efter ett tag kommer försvinna. och så småningom får slemhinnan tillbaka sin färg. Efter 7-10 dagar så släpper en sårskorpa och det kan leda till en minimal blödning.

sjukskrivning:
efter utskrivningen kommer jag få träffa en doktor som ska kolla i halsen på mig. kommer också få vara hemma en vecka ( eller 2 ) efter och sedan någon vecka utan fysiska aktiviteter.

resultat:
förbättrad luftpassage och sväljningsförmåga och mindre halsinfektioner.

kommer bli skönt att slippa allt ont i halsen/förkylningar och så, men jag är även LIVRÄDD just nu..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0